Haven

Handleiding voor het winterklaar maken van uw schip

Accu's
Buitenboordkranen
Onderwatertoilet
Bovenwatertoilet
Loospijpen
Vaste drinkwatertank
Flexibele watertank
Drinkwaterlijdingen
Brandstoftank
Motor
Brandstofsysteem
Buitenboordmotor
Gesloten koelsysteem
Open koelssysteem zonder thermostaat en wierpot
Interkoelingsysteem
Buitenkant schip
Mondvoorraad
Lijnen en schoten van kunststof
Interieur


Accu's:
Gescheiden volladen en het liefst tijdens de winterstop wat ontladen/bijladen. Als ze niet te zwaar zijn kan je ze ook mee naar huis nemen en daar af en toe wat ontladen/bijladen. Aan boord kan je dit proces automatiseren door gebruik te maken van een zonnepaneel en een ventilator tegen condensvorming en daarmee twee vliegen in één klap slaan. Een volgeladen accu kan temperaturen van zo 'n -45°C doorstaan. Een bijna lege accu kan al stuk gaan bij -10°C. Het enige voordeel van lage temperaturen is dat de zelfontlading in een lager tempo gaat dan 's zomers.

Buitenboordkranen:
Draai de kraan dicht. Vul de standpijp met koelvloeistof en draai bij kogelkranen, dat zijn de kranen met een hendel, daarna de kraan open en direct weer dicht. Als je daarbij de pijp of slang op druk brengt (blazen) komt er ook koelvloeistof in de kamer van de afsluitkogel. Op de wal: alleen de kraan open.

Onderwatertoilet:
Giet wat koelvloeistof in de pot en pomp het in de stand "close" weg. Sluit tijdens het wegpompen de afvoerkraan. Maak met gesloten buitenboordkraan de aanzuigslang los, buig 'm naar beneden en giet er zoveel mogelijk water uit. Daarna voorzichtig vullen met koelvloeistof. Blaas op de slang terwijl gelijktijdig de kraan een klein stukje geopend wordt. Zodra je borrelen hoort, kraan dicht. Sluit de aanzuigslang weer aan. Bij kogelkranen zit er nu koelvloeistof in de kamer. Als je voldoende adem hebt is het ook mogelijk het restje water volledig weg te blazen en tijdens het blazen de kraan te sluiten. Leiding en kraan zijn dan leeg. Op de wal: alleen de kranen open en het toilet leegpompen.

Bovenwatertoilet:
Zet de afvoerklep open en hang in de pot een stukje (tuin)slang dat aan de bovenzijde open en aan de onderzijde afgesloten is met een kurk. Het kan ook met de open zijde in het water, maar dan moet de slang zeker 20 cm onder het vlak uitsteken.

Loospijpen:
Als de loospijp met een afsluiter is uitgerust moet deze open blijven staan. De vorstbeveiliging gaat op bovenstaande wijze met een tuinslang, die dan wel door de afsluiter heen geschoven moet worden.

Vaste drinkwatertank:
Leeg maken.

Flexibele watertank:
Hoeft niet leeg, maar i.v.m. waterbederf toch aan te bevelen.

Drinkwaterleidingen:
Zoveel mogelijk leegblazen en kranen openen. Leegblazen kan met behulp van een fietspomp en een (nieuwe) binnenband. Knip de band naast het ventiel door en plak het korte uiteinde dicht. Schuif het lange eind een stukje over de leiding en bindt dit goed vast. Draai nu de band bij de leiding een aantal slagen om zodat er geen lucht door kan en pomp de band op tot ballondikte. Laat de slagen los en de leiding wordt keurig leeggeblazen. Zonodig herhalen.

Brandstoftank:
Volledig vol tanken, anders kan condens ontstaan. Als je tijdens de winterstop niet vaart is e.v.t. vlokvorming van dieselolie onbelangrijk, zodra de temperatuur omhoog gaat verdwijnt het euvel. Als je in de winter wel af en toe vaart en de brandstoftank en leidingen zich niet onder de waterlijn bevinden, zorg dan dat de gebunkerde dieselolie van na oktober is; de zgn. winterkwaliteit. Deze geeft tot -16º C geen vlokvorming.

Motor:
Olie verversen en evt .filters vervangen. Nieuwe olie zorgt voor een goede conservering tijdens een lange periode van stilstand. Oude olie kan het best bij warme motor worden afgetapt. Laat de motor na het draaien een tijdje met rust om bezinksel gelegenheid te geven naar beneden te zakken. Verwijder daarna de aftapbout onderin de carterpan. Als het door ruimtegebrek niet mogelijk is daar een bak onder te plaatsen, gebruik dan een carterpompje via de peilstokopening, of laat door een motorenbedrijf een permanent carterpompje installeren. Nadeel van deze methode is dat het nresidu (slijpsel en andere ongerechtigheden) niet mee komt en in het carter achterblijft.

Brandstofsysteem:
Sommige schippers gaan zo ver, dat ze ook het brandstofsysteem beveiligen met een speciale conserveringsolie. Het brandstoffilter wordt verwijderd en men laat de motor even lopen met de conserveringsolie als brandstof, tot deze flink begint te roken. Ikzelf heb dit nooit gedaan en ben van mening dat het alleen zoden aan de dijk zet als het schip voor meerdere jaren opgelegd wordt.

Buitenboordmotor:
Olie vervangen, (elk tweede seizoen olie in staartstuk vervangen). Zet een emmer schoon water op een kruk onder de motor, zodat het staartstuk er in hangt, motor even laten draaien. Bougiekabels lostrekken. Carburateur aftappen. Water aftappen uit de uitlaatdemper (met een carterpompje gaat dat prima). Draai de bougies er uit, sproei wat motorolie in de gaten, draai de motor een paar slagen rond en zet de bougies weer terug.

Gesloten koelsysteem:
Koelvloeistof verversen (uiterlijk om de drie jaar).

Open koelsysteem zonder thermostaat en wierpot:
Een nog weinig voorkomend systeem. Motor starten en inlaatkraan dichtdraaien. Motor afzetten wanneer geen water meer uit de loospijp komt. Beter is om de aanzuigslang boven de inlaatkraan los te koppelen en koelvloeistof te laten opzuigen tot het uit de loospijp komt. Slang weer vastmaken en in beide gevallen de standpijp inpakken met isolatiemateriaal. Open koelsysteem met thermostaat en wierpot: Motor op temperatuur laten komen want de thermostaat moet open staan, anders wordt het koelwater omgeleid. Daarna stationair laten draaien. Deksel van wierpot halen. Inlaatkraan dichtdraaien. Koelvloeistof in wierpot gieten tot het uit de uitlaat of loospijp komt. Motor stop zetten. Nog iets koelvloeistof bijgieten. Kraan open en direct weer dichtdraaien.

Interkoeling systeem:
In het motorcircuit koelvloeistof verversen (uiterlijk om de drie jaar). Het buitencircuit dat langs de wisselaar loopt behandelen als beschreven bij open koelsysteem. De motor hoeft echter niet op temperatuur te komen.

Buitenkant schip:
Vlaggen, fenders, touwwerk en demontabel houtwerk verwijderen. Bij vastzittende bouten en moeren is dieselolie een prima nalternatief voor kruipolie. Sluit ontstane gaten af met korte passende\r\nboutjes met kunststof sluitringen en een lik vaseline.

Mondvoorraad:
Minimaal niet-alcoholische dranken en bederfelijke waar mee naar huis nemen.
Verf, kit e.d.: mee naar huis nemen.

Lijnen en schoten van kunststof
kan je gehuld in een kussensloop handwarm wassen in de wasmachine. Ze zijn dan weer in tiptop conditie voor het volgend seizoen.

Interieur:
Als het kan, ventileren en gebruik maken van een of meerdere vochtvreters.
Een hele lijst, maar het voorkomt een hoop narigheid in het voorjaar. Bijkomend voordeel, met deze lijst heb je altijd een excuus om ook in het najaar naar De Vrijbuiter te komen.

Een hele lijst, maar het voorkomt een hoop narigheid in het voorjaar. Bijkomend voordeel, met deze lijst heb je altijd een excuus om ook in het najaar naar De Vrijbuiter te komen.

Agenda

APR
24
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 1 / 18

APR
24
WAW maaltijd

Woensdag Avond Wedstrijden

MEI
1
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 2 / 18

MEI
8
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 3 / 18

MEI
15
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 4 / 18

MEI
22
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 5 / 18

MEI
29
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 6 / 18

JUN
5
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 7 / 18

JUN
12
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 8 / 18

JUN
19
WAW 2024

Woensdag Avond Wedstrijden | deel 9 / 18

Logo GWV De Vrijbuter
Gooise Watersport Vereniging
De Vrijbuiter

Volg ons via: